MY BANNER COMUNITY

CERITERA WARNA WARNI KEHIDUPAN KakiBLOGGER Photobucket

MY TABUNG KAHWIN

20 February 2011

Hati-hati dengan Window AV !!

OK...Malas nak citer pasal malware ni tapi sangat sakit hati tadi sebab kena tipu dengan si Window AV!!Ada ke patut buat anti-virus palsu!!!*Ishk..saja bagi orang buat dosa kering*
Ada jugak dalam sebakul menyumpah si Window ni...Aduiyai..

Pe yang boleh Era kongsikan dekat sini*In case la kalau kamu-kamu semua terjebak dalam masalah yang sama ni*

(Based on my true story ek kawan-kawan.So kalau nak penerangan details tak dapatlah makcik nak tolong...)



Simptom yang dihadapi:
Era buka satu website ni.Then,tak sampai 5 saat,pop-up satu mesej "Your PC got virus...and bla..bla..."*sorry tak ingat sebab cuak lebih..haha!* Lepas tu,keluar arahan suruh kita download Window AV ni.Korang mesti panickan*yang tak berapa nak cerdik macam Era je la ek* so for sure korang akan klik OK je.Then proceed dengan installation.Time ni tak ada apa-apa yang aneh akan berlaku*So,confident la yang ni anti-virus**Ngek!!!*

Tiba-tiba!Jeng..Jeng..Jeng!!!Tiap kali korang klik apa-apa software terutamanya Mozilla atau IE si malware ni mesti pop-up mesej PC korang ada trojan la....virus...ni la...tu la....potpetpotpet*memang sangat annoying!!*Panik bertambah...kui..kui..kui..

Jadi apakah yang akan korang lakukan kalau dah jadi kat korang macam tu?Dah serupa macam tak ada PC je kan rasa...Nasib Era ada PC adik Era...Pegi la GOOOGLE  jap...Then jumpa solutionnye..*Hampeh!Time ni la baru tahu yang malware rupanyer anti-virus ni!!!Chesscake betul!!

Cara Malware ni 'attack' PC korang adalah dengan meng'pop-up'kan mesej palsu yang kononya software tu ada virus untuk paksa korang purchase anti-virus palsu ni.Time ni jugak Era perasan yang ni bukan anti-virus...Takkan banyak sangat virus dalam laptop ni kot..tau la memang tak ada anti-virus..*Haha..kantoi! :}*

So,Cara nak selesai?Erm....
Malas nak terang detail-detail....
Kalau nak yang lengkap korang boleh tengok kat link ni....

http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-windows-av-software

Tapi secara ringkasnya Era boleh terangkan yang korang perlu buat beberapa step ni:
1. Ikut je la apa malware tu suruh sampai keluar 'License Manager' *sorry tak de gambar nak tayang*
2. Tutup message box tu.Pastu dengan bantuan PC/Laptop orang lain download satu software nama 'RKill'
 pada link ni  http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/rkill
3. Install Rkill tu dalam PC yang kena serang dengan malware tu.Masa ni malware ni akan pop-up tak henti-henti dengan harapan yang kita akan percaya software Rkill ni ada banyak virus.So,advise buat bodoh dengan mesej tu dan tak payah rajin-rajin nak tutup mesej tu sebab nanti malware ni akan hantar lagi dan lagi.
4.Selesai install,Rkill akan terus me'nyah'kan malware ni.Korang akan lihat macam 'command prompt' keluar dalam proses ni.Bila malware tu dah berhenti serang itu tanda yang Rkill dah berjaya melakukan tugasnya.
5.Come to the next step,go to this link http://download.bleepingcomputer.com/reg/shell.reg untuk download shell.reg*bertujuan untuk audit Window Registry Shell*Ikut je arahan installation.Then reboot.
6.Kemudian ,download dan install MBAM (Malwarebytes' Anti-Malware)http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/malwarebytes-anti-malware.Selesai install akan keluar interface macam ni:



7.Pilih radio button 'Perform full scan'.Tekan button'Scan' dan tunggu software ni scan malware tu.Lepas keluar log,tutp log dan pergi pada interface kat atas ni balik dan klik'Show Details'.*semua malware tu akan pop-up* macam ni:







8. Klik semua check button dan tekan butang 'Remove Selected'.
9.Tutup meseg box ni bila dah selesai semua malware tu di quarantine 
10. Insyallah,malware tu tak akan pop-up lagi...Alhamdulilah~~~

With Knowledge I Share,


2 comments:

sarachan said...

name antivirus tu Security update ker??
penah dpt gak user aku dpt virus cmni..
mcm2 wat xilang2..last2 wat system restore pade tarikh sblm kena..
seb bek ok da..huhu
Thanxs 4 da info!! =)
(boley pakai kat user len plak.ngeh2)

Munera Mustafa said...

Sara!same2.. :}
em..xtau le..tapi memang beso2 name antivirus ni tulis window AV..sob4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers